Foorumi / Uusimmat keskustelut / Freelancerina toimimisesta

Sanni555pv sitten
Kategoria: jokapäiväistä

Freelancerina toimimisesta

Moi!

Olisi tarkoituksena alkaa toimimaan graafisen alan freelancerinä verokortilla. Olisin todella kiitollinen, jos saisin vastauksia muutamiin kysymyksiin kokeneemmilta, kun itselläni ei ole kokemusta kuin vakituisista töistä ja sivutuloista. Kiitos jo etukäteen!

- Miten hoiditte itsenne markkinoinnin alkuvaiheessa ennen kuin teillä oli vakinaista asiakaskuntaa?
- Onko kenelläkään kokemusta ulkomailla asumisesta ja etätöiden tekemisestä sieltä suomalaisille yrityksille?
- Kuulutteko johonkin liittoon? Löysin vain freelancerinä toimiville journalisteille tarkoitetun liiton.
- Millaisia sopimuksia olette yritysten kanssa tehneet? Onko teillä jokin sopimuspohja olemassa vai laatiiko yritys sopimuksen?
- Kertyykö lomaa samalla tavalla kuin vakituisilla työntekijöillä vai lisätäänkö lomaraha tuntihintaan?
- Toimiiko palkanmaksu samalla tavalla kuin vakituisilla työntekijöillä?
JonJon555pv sitten
Freelancerin opas on hyvä lukea aluksi:
http://www.freet.fi/hyvatietaa/opas98/

Suomen freelance-journalistit: "Joukkoon mahtuu eri medioiden taitajia valokuvaajista kirjoittaviin toimittajiin, videokuvaajista ja kääntäjistä graafikoihin ja tv- ja radiotyötä tekeviin toimittajiin."

Lisää tietoja freelancerina toimimisesta on aikomus kerätä myös tänne:
http://www.freelanceri.info/resurssit.html

Itse toimin toiminimellä, en kuulu liittoon, joten en noihin free-verokorttiasioihin osaa sanoa mitään. Siellä ^oppaassa on siitä tietoa.

Yritys, joka ostaa minulta alihankintana laatii sopimuksen. Omille asiakkaille voi laatia oman sopimuksen. Mallin löytää esim. täältä: http://www.freet.fi/sopimukset/mallisopimukset/

Markkinointi: puskaradio ja portfolio nettiin - sillä pääse jo pitkälle.
mekaanikko554pv sitten
Suosittelisin kyllä lämpimästi toiminimen perustamista verokorttien kanssa vekslaamien sijaan. Perusteluina:

1) Työnantajille vähemmän säätöä -> enemmän duunia sulle kun kynnys palkkaamiseen on pienempi. Yleensä pystyy myös nettoamaan samasta duunista vähän enemmän kun hoitaa säätämisen itse eikä sälytä sitä asiakkaan niskaan, useimmat ovat valmiita maksamaan vähän ekstraa säästyneestä vaivasta.
2) Graafisen alan hommissa on yleensä esim. toimittajan duunia reilusti enemmän investointeja laitteisiin, softiin, fontteihin yms. Henkilökohtaisessa verotuksessa näistä vähennysten tekeminen on hankalaa, työlästä eikä välttämättä kaikkea saa vähennettyä. Toiminimellä toimiessa homma on selkeää, kaikki saa vähentää. Bonarina tulee myös mahdollisuus vähentää arvonlisäverot hankinnoista mikä on varsin näpsäkkää.

Toiminimen perustaminen maksaa 65 €, lisäksi tarviit erillisen tilin "firman" rahoille ellei mene omien kanssa sekaisin (ei tarvitse olla yritystili, josta pankit laskuttavat enemmän, ihan normitili kelpaa ja sellaisen saanee avattua ilmaiseksi/parilla eurolla). Sitten pitää maksaa YEL-vakuutus, mutta se raha säästyy taas TEL/TaEL-vakuutuksesta joka normiduunarista maksetaan. Kirjanpito kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle, siinä säästää itseltään helvetisti vaivaa ja stressiä ja hyvältä kirjanpitäjältä saa rahanarvoisia vinkkejä. Freelancerin kirjanpito maksaa muutamia kymppejä kuukaudessa ja lisäksi päälle tilinpäätöksen ja veroilmoituksen teko ehkä satkun-pari vuoden päätteeksi.

Itse kyssäreihin:

Itse homma lähti käyntiin vähän vaivihkaa, yks asiakas tuli tutuksi harrastuksen kautta ja kun se lähti laajenemaan päätin jäädä friikuksi sen varaan. Hyvät duunit poikivat lisää duunia, hyvä, helppokäyttöinen ja selkeä nettiportfolio generoi helposti hommia ihan omalla painollaan. Itse en ole varsinaista myyntiä tehnyt käytännössä ollenkaan, kyllä ne asiakkaat ennemminkin perään soittelee aiempien duunien ja vanhojen asiakkaiden suositusten perusteella ja eioota joutuu välillä myymään kun vientiä riittäisi. Lisäksi kaveripiiristä on löytynyt duunia kohtalaisesti, aika moni tuttu alkaa olla jo sellaisessa asemassa duunissaan että voi tilata pieniä graafisia keikkoja oman harkintansa mukaan.

Itse en ole pitempiä aikoja ulkomailla budjaillut mutta ainakin kuukauden reissu meni ihan kivuttomasti niin että olin koko ajan "töissä" netin päässä, lähettelin matskuja painoon ymv. Tämä vaatii toki että on toimiva yhteistyösuhde painon kanssa (jos printtiä tekee) ettei tarvitse rampata vedoksia katsomassa vaan voi luottaa että laatu on kohdallaan kun matskut lähettää. Tietysti on paljon duuneja, joissa painolaatu on niin kriittistä että noin ei vain voi tehdä vaan on pakko olla painamista valvomassa henkiökohtaisesti, mutta omiin duuneihin ei sellaista juuri ole mahtunut. Auttaa jos ymmärtää painotekniikkaa suhteellisen hyvin. =)

Itse kuulun Grafiaan, se on toistaiseksi pystynyt tarjoamaan kaikki "liiton palvelut" joita olen osannut kaivata.

Sopimusasioissa itse toimin yleensä niin että lähettäessäni tarjouksen liitän siihen sopimusehdot joissa todetaan mm. "Mikäli asiakas hyväksyy tämän tarjouksen, katsotaan toimeksiantosopimuksen syntyneen yllä mainittujen ehtojen mukaisesti. Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia ja sitä koskevat riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa." Sopimusehdoissa on muutamalla lauseella listattu laskutus, vastuut ja tekijänoikeuskysymykset. Muokkaan niitä vähän tarjouskohtaisesti, mutta tietty vakipohja on muodostunut ja siinä muuttuu yleensä lähinnä tekijänoikeuskohta sen mukaan millaista duunia ollaan tekemässä. Yritysilmeessä asiakkaalle siirtyy kaikki oikeudet, kuvituksissa kertajulkaisuoikeus ja joskus esimerkiksi jatkuva eksklusiivinen käyttöoikeus. Duuneja on tullut tehtyä myös ilman mitään kirjallista sopimusta toistaiseksi ihan ongelmitta, mutta jos on yhtään isommasta proggiksesta kyse niin suosittelen kyllä ehdottomasti ainakin perusjuttujen laittamista ylös sekaannusten välttämiseksi.

Raha-asiat ovat kokemukseni mukaan kauhea pain in the ass kun verokortilla vekslataan. Eri palkanlaskijoilla on eri käsitykset esimerkiksi lomarahoista ja joka tapauksessa rahojen saanti kestää, ja kestää, ja kestää, ja kestää... Laskutus (toiminimellä siis) on kaikin puolin selkeämpää ja rahatkin saa yleensä muutamassa viikossa (itse laitan laskuihin maksuajaksi 14 päivää mutta käytännössä mitä isompi firma, sitä enemmän tuosta lipsutaan). Itselleen sopivan laskutushinnan voi ynnäillä esimerkiksi jotenkin seuraavaan tapaan:

1) Päätä tavoitekuukausiansiosi, esim. 3 000 € / kk.
2) Kerro 12,5:lla (normiduunarithan saaavat puolen kuukauden palkan lomaltapaluurahana) = 37 500 €
3) Lisää vuositasolla kertyvät muut kulut, esim. (hatusta vedettyjä lukuja) ATK-laitteet + softat 1 000 € / v., fontit 1 000 € / v., työhuonepaikka 1 800 €, puhelinkulut 300 €, kirjanpito 600 €, ammattikirjallisuus 500 €, matkakulut 500 €, vakuutukset 300 €... = 37 500 € + 6 000 = 43 500
4) Jaa tuhannella, joka on likimain vuoteen mahtuvien tehokkaiden työtuntien määrä jos pitää lomaa ja sairaslomaa suunnilleen saman verran kuin keskivertoduunari ja arkipyhiä vuoteen mahtuu suunnilleen keskivertomäärä. Tehokkaat tunnit ovat niitä, joista voi laskuttaa asiakasta. Lisäksi työaikaa kuluu yhteydenpitoon, paperitöihin, osaamisen kehittämiseen, inspiraation hakemiseen, verkostoitumiseen ym. ym., = 43,50 €/h
5) Lisää pieni preemio yrittäjäriskistä, esim. +10 % = 47,85 €
6) Lisää sivukulut eli YEL-vakuutus, 20,08 % = 57,46 €

Näin saatu summa on minimi jota kannattaa laskuttaa, esimerkiksi http://www.freet.fi/sopimukset/tiedostot/graa06.pdf suosittaa normaalituntiveloitukseksi 65 €.
annelianneli554pv sitten
On myös sellainen vaihtoehto kuin osuuskunta.
Vältät yrittäjästatuksen, ja asiakas saa silti asioida yrityksen kanssa verokortti-sotkun sijaan.
Osuuskunnassa (ainakin omassani) lomaraha maksetaan jokaisen palkkani yhteydessä.

Verokortilla voi työskennellä esim. TTT-sopimuksella, tarvittaessa töihin, jolloin työskennellään asiakkaan tiloissa ja valvonnan alla, asiakkaan työvälineitä käyttäen. Palkanmaksu samoina päivinä kuin muillakin palkallisilla. Silloin työnantajan olisi maksettava eläkkeet ja myös lomaraha. Tämä ei aina toteudu ilman lakimiehen avustusta.

ehumaticehumatic554pv sitten
Tuosta ulkomailla asumisesta.. Itse asun ulkomailla ja toimin freelancerina.

Riippuu vähän missä asut ja miten kauan, mutta verot maksetaan aina asuinmaahan. Tämä tarkoittaa että ulkomailla et voi laskuttaa suomalaisella toiminimelläsi, vaan sinulla on oltava joku paikallinen yritysmuoto jolla laskutat, ja maksat verot asuinmaahasi.

Onneksi esim. täällä Tanskassa on melkein täysin identtinen toiminimisysteemi kuin Suomessa, ehkä jopa vähän vähemmän byrokraattisempi. Luulisin että useimmissa EU maissa on joku toiminimeä vastaava kevyt ja helppo yritysmuoto.
LukreeLukree554pv sitten
^^ On kyllä kunnioitettavaa että Mekaanikko on yhdessä viestissä kertonut enemmän kuin mitä olen koko opiskeluaikanani yrityksen perustamisesta oppinut.
pasteup554pv sitten
offtopic.

Itse olin puoli vuotta ulkomailla, ja tein myös toiminimen kautta töitä (olin samaan aikaa päiväduunissa). Suomen verottaja ei ymmärtänyt ratkaisua, ja vaatii mua maksamaan osan veroista asuinmaahan (Saksaan), joka aiheutti hirveästi paperitöitä ja kuluja. Käsittääkseni alle 3kk on verottajalle ok.
a_alankoa_alanko554pv sitten
Täällä on ollut muutama vastaava keskustelu tästä aiheesta, joita voit kaivaa esiin, mutta tuo mekaanikon kirjoitus kyllä summaa kaiken todella tiiviiksi paketiksi ja oma toimintani on edennyt täysin samalla tavalla.
(Jos Pingstatessa olisi "usein kysytyt" -palsta, niin tuon voisi kopioida sinne suoraan.)

Yritystoiminta ei ole vaikeaa, jos on kykyä seurata omaa toimintaa.
Seuraa summia joita laskutat ja maksat eri palveluista.
Jaa niitä eri kuukausille ja pidä tämä mielessäsi, kun kirjoitat tarjouksia.
Mitä enemmän sinulla on asiakkaita, niin sitä varmemmin joku tilaa sinulta tasaisesti töitä. Vain yhdelle yritykselle tekeminen freelancerina/yrittäjänä voi olla epävarmaa, jos tapahtuu jotain yllättävää.

Hyvän kuukauden aikana laita rahaa säästöön, jolloin huono kuukausi voi mennä vähän lepäillessäkin. Eli älä elä kädestä suuhun vaan "kädestä taskuun ja sieltä tasaisesti suuhun". ;)

dzannadzanna554pv sitten
Jos toiminimeä lähtee perustamaan, kannattaa tsekata mahdollisuus saada starttirahaa. Sitä voi nykyään hakea muutkin kuin työttömät.
SaminenSaminen554pv sitten
Starttiraha pitää sit olla haettu ennen toiminimen perustamista.
JacquesNorrisJacquesNorris554pv sitten
Jostain syystä aiemmin kirjoittamani viesti ei tallentunut – piti siis kiitellä Mekaanikkoa kahdesti; siitä että tietää niin paljon ja siitä, että on valmis myös jakamaan sitä tietoa muille. Loistoviesti!

1000 tehokasta työtuntia vuodessa kuulostaa kuitenkin vähänlaiselta – mitenkähän tähän summaan on tarkemmin päädytty?
Acumen554pv sitten
Saminen, jep ja starttirahan myöntämisestä on yritystoiminnan startattava 3kk sisällä. Yritystoiminnan starttaamiseksi katsotaan ennakkoperintärekisterimerkintä (eli saat "luvan" alkaa maksamaan ennakkoon veroja töistä ja rahoista joita et ole vielä edes nähnyt :)

Jacq, onhan tästä veistetty tällä foorumilla, yrittäjänkin pitää joskus lomailla, sairastaa ja raapia persettä töiden lomassa. 1000 laskutettavaa tuntia on eri asia monelle kuin 1000 oikeaa työtuntia. Yrittäjyyteen liittyy paljon sellaista oheistoimintaa, josta ei voi ketään laskuttaa (omien asioiden hoitoa, itsekouluttautumista, pinkkariin kirjoittelua, pitkiä lounastaukoja, yms - you get the point).
mekaanikko554pv sitten
Tuhat tuntia saadaan laskettua vaikka näin:

365 päivää
- viikonloput 104 päivää
- arkipyhät keskimäärin 8 työpäivää
- vuosiloma 25 työpäivää
- sairasloma keskimäärin 8 työpäivää (hajonta on iso mutta suomalaisten keskiarvo on 8,7)

= 220 työpäivää

Jos oletetaan, että työajasta kaksi kolmasosaa on laskutettavaa työtä ja kolmasosa yhteydenpitoa, ATK:n ja muiden työvälineiden kanssa säätämistä ja niiden hyytymisestä aiheutuvaa toimettomutta, palavereissa istumista (yleensä friikkuna ei tätä pysty laskuttamaan, mutta poikkeuksia on), myyntityötä ja markkinointia, toiminnan suunnittelua, paperitöitä, matkustamista, oman osaamisen kehittämistä ja kouluttautumista, alan median seuraamista, verkostoitumista, työhuonekavereiden sparrausta jne. jne. saadaan vuoden työtunneiksi 220 * 7,5 * 2/3 = 1 100 tuntia eli 100 tuntia kuukaudessa lukuunottamatta yhtä lomakuukautta ja tämä siis niillä taustaoletuksilla että työaikana ei notkuta Facebookissa tai pelata pöytäfutista ja että kapasiteetin käyttöaste on 100 % eli koko ajan on niin paljon duunia kuin vain ehtii tekemään. Ja kun nämä viime mainitut eivät yleensä pidä paikkaansa niin 1 000 on mukavan pyöreä luku joka lienee suhteellisen lähellä sitä mihin ahkera luova duunari vuodessa kykenee. Itsellä laskutustunteja kertyy vuodessa ehkä Harrison-Stetson-menetelmällä arvioiden 600-700 mutta toisaalta oon ihan tietoisesti valinnut etten tee ihan täyttä päivää suurimman osan ajasta.
okotkookotko553pv sitten
Kiitos mekaanikko! erittäin hyvä tietopaketti...!!!

Noista tunneista: olen pitänyt kirjaa työtunneistani, ja jos laskutettavat tunnit alkaa ylittää yli 100 tuntia kuussa, alan olla aika poikki. Muistakaa että freen tunti on tosiaan täyttä työtä eikä kahvitunnilla istumista... paitsi jos kahvitunnilla keskustellaan työasioista! Ja tosiaan siihen muuhun työhön menee yllättävän paljon työaikaa kuussa: kuittien järjestely, markkinointi, itsensä kehittäminen, verkostointi...

Sitten kannattaa miettiä se oma ydinosaaminen, ja koittaa vähän tuotteistaa omia palvelujaan. Mitä sinä teet jota "kukaan muu" (tai harva) osaa tehdä yhtä hyvin? mitä sinulta saa, mitä ei, ja miten toimitat osaamisesi ulkopuolisen työn asiakkaalle? onko verkostoja joiden kautta hoituu se jota sinun ei kannata tehdä?
Näin oma työsi helpottuu kun voit heti rajata työsi määrän sopivaksi ja tehdä sitä mistä pidät. Ja markkinointi on helpompaa, kun asiakkaiden ei kannata arvailla mitä sinulta voi tilata...

Sarasvuota lainaillen (sillä miehellä on fiksujakin ajatuksia):

"Minä en koskaan voi tehdä kaikkia asioita, mutta voin aina tehdä kaikkein tärkeimmät asiat.

Mitä jääräpäisemmin yritän tehdä turhan monia asioita, sitä varmemmin tärkeät asiat jäävät huonolle hoidolle.

Asiat eivät useinkaan ole niin tärkeitä kuin mitä minä luulen tai miltä ne vaikuttavat. Vain harvat asiat ovat todella tärkeitä.

Todella tärkeille asioille voi sanoa ”kyllä”, jos on sanonut tarpeeksi monelle turhalle asialle ”Ei!”

Tärkeitä asioita minun tapauksessani ovat ne asiat, joissa panokseni on kaikkein merkittävin. Minkä minä ja vain minä voin tehdä todella hyvin?

Kysyn aina itseltäni: ”mikä on parasta mahdollista aikani käyttöä?”

Turhat asiat ovat niitä, jotka joku muu tekisi nopeammin, paremmin, mieluummin tai edullisemmin."

Lopuksi ei muuta kuin onnea valitsemallesi tielle, mikä onkin hyvä ja antoisa tie!
nik-indiannik-indian534pv sitten
Pikku jatkokysymys tänne, kun en selkeää vastausta ole mistään löytänyt...

Eli jos aloitan toiminnan pelkällä freelance-verokortilla, niin kuka silloin maksaa työeläkemaksut, verot sun muut? Ja kuinka tällöin lasken oman tuntiliksani? Ajatellen, että liksa olisi sama kuin toiminimellä laskutettava 65€ per tunti.
aivansamabinladen534pv sitten
Näin yrittäjänä ja freelancereita käyttävänä tyyppinä, suosittelen suorilta, että laitat toiminimen pystyyn. Kuulostaa ehkä aluksi jännittävältä, mutta ei ole sitä. Huomattavasti helpompaa antaa sulle duunia tällöin.

Mutta jos kuitenkin päätät mennä verokortilla, niin työnantaja maksaa silloin nuo maksut sun puolesta.

Tuohon 65 € / h päästäksesti niin semmonen 40-45 € / h on suunnilleen oikein.
annelianneli534pv sitten

nik-indian,
elämaksut yms. riippuu silti siitä miten työsi teet.

teetkö työt itsenäisesti esim. työhuoneella tai kotona, ja toimitat aineiston sähköisesti/postitse? omilla välineillä? otat vastaan toimeksiantoja, joista voit myös kieltäytyä? tällöin vastaat itse eläkemaksuista ja mahdollisesta alvista. niissä on rajat, joiden alle jäävistä tuloista ei edellämainittuja tarvi maksaa ollenkaan.

jos sen sijaan teet työtä firman vakituisten työntekijöiden rinnalla, firman välineille ja esimiehen ohjaamana, sitoudut tekemään esim. työvuoron puitteissa kaikki esimiehen osoittamat työtehtävät. tällöin eläkkeet ynnä muut työnantajamaksut hoitaa firma. työ on silloin työsuhteista, sopimus on tarvittaessa töihin tulevan sopimus. (firmat yrittää joskus/usein luistaa eläkemaksuista! vaikka ne niille kuuluisi. kannattaa kuulua liittoon, jolla on lakimiespalvelut)(eräskin suuri yhtiö on suoraan sanonut, etteivät aio kyseistä epäkohtaa korjata, oli miten laitonta tahansa!)

suosittelen edelleen osuuskuntaa. työantajalle se on aivan yhtä helppo taho laskuttajana kuin toiminimi.

plusplus534pv sitten
Freelancer-verokortilla työskentelevän ihmisen eläkkeet maksaa aina työnantaja / työn tilaaja. Aivan kuten muidenkin palkkatyöläisten vastaavat kulut. Free-verokorttilainen on palkansaaja.

Freelancer-verokortilla työskentelevän toimintaan ei myöskään liity Alv millään tavalla, koska kyseessä ei ole yritys, jolla olisi y-tunnus.

Toiminimellä, Ky:nä tai Oy:nä työskentelevä freelancer taas maksaa maksunsa itse. Ja laskuttaa myös alvin jos on alv-velvollinen.

Tuntuu että ihmiset pelkää hirveästi yrittäjäksi ryhtymistä ja sitten sähelletään free-verokorttien kanssa. Paljon selkeämpää on mielestäni sekä itselle että työn tilaajalle kun toimii yrityksenä. Koska asiakkaat ovat kuitenkin yrityksiä, alvi hinnoissa ei merkitse mitään. Jos asiakas on yksityishenkilö, verokortilla tekevän käyttö on aina alvin verran halvempaa.

Osuuskunta saattaa sopia jos ei osaa itse hoitaa laskutustaan tai ei vaan halua seistä täysin omilla jaloillaan.
annelianneli534pv sitten
Journalistiliiton lakimiehen kanssa edellisessä viestissä kuvailemiani työtilanteita setvittyäni voin todeta, että freelance-verokortilla ei ole aina palkansaaja. Antamani tiedot pitävät kyllä paikkansa. (edit: ellei sitten juristi antanut väärää tietoa??)

ALV liittyy valokuvaajan työhön, jos työ ei ole työsuhteista. Vaikka toimisi freelance-verokortilla, eikä olisi toiminimeä eikä Y-tunnusta, voi silti olla YEL-velvollinen. Itsekin olin muutama vuosi sitten. YEL- ja ALV-velvollisuus riippuvat tulojen määrästä ja työn määritelmästä.

Osuuskuntaan kuuluminen ei liity siihen, osaako itse laskuttaa vai ei, kuten varmaankin ymmärrät. Ihmisillä on erilaisia syitä etsiä yrittäjyyden tilalle jokin muu ratkaisu. Osuuskunta on yksi hyväksi havaittu ratkaisu.
sannaliinasannaliina534pv sitten
Komppaan mekaanikkoa siinä, että freekortin sijaan kannattaa harkita vakavasti jotain muuta muotoa laskuttamiseen. Olis se sitten toiminimi tai vaikka annelin ehdottama osk.

Korjauksena mekaanikon väitteeseen: toiminimen perustaminen ei maksa mitään. Ainoastaan yrityksen rekisteröinti maksaa 65 euroa. Eli jos haluat rekisteröidä jonkun hassun hauskan nimen sillä ehdoin, ettei kukaan muu voi sitä käyttää, on 65 euroa maksettava. Muutoin toiminimen perustaminen on ilmaista.
Yel-vakuutusta ei ole otettava heti yritystoiminnan alettua. Usein pieni free toiminta ei edes ylitä Yelin vaatimaan n.6500 euron tulosta (siis lukua joka jää viivan alle). Yel on muutenkin sopimusasia, eli luvut perustuvat sopimuksiin, ei todellisiin lukuihin. Aloittava yrittäjä saa Yelistä 25 % alea 4 ensimmäisen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa minimi yel summalla n. 80 euron kk eriä. Ts. jos haluat pistää massit esim kalustoon eläkkeen/äitiys-/saiauspäivärahan sijaan sovi YEL minimi summalle.

Verottaja voi jollai tapaa kyseenalaistaa kyllä palkka/freetuloista tehtäviä vähennyksiä enemmän kuin toiminimelle upotettuja kuluja. Mutta ei se silti milläänlailla estä freelance verokortilla tai ylipäätänsä päätoimisessa palkkatöissä olevaa tekemään hlö verotuksessaan työnvaatimia vähennyksiä.

Plusan kommenttiin:
free:n eläkkeet maksaa aina työnantaja. on kuitenkin huomioitava, että nykyään on käytössä myös yhä enemmän yleistyvä työkorvauskäsite, joka tarkoittaa sitä, että työnantaja pidättää palkkiosta vain ennakonpidätyksen eikä siihen kuulu eläkettä. Tämä asia pitää sopia työnantajan kanssa ennen työntekoa millä tavoin työ maksetaan. Työkorvauksesta ei siis näin ollen myös kerry sinulle eläkettä. Työkorvausta käytetään kertaluonteisista tai lyhytaikaisista työtehtävistä. Eli koko vuoden palkkaa ei voi työkorvauksina maksaa.

osuuskunta on hyvä ratkaisu silloinkin jos esimerkiksi on tarvetta hakea toisinaan työkkäristä rahaa.
annelianneli534pv sitten
yrittäjyys heikentää myös yrittäjän perheenjäsenten sosiaaliturvaa, mikä on joissain tapauksissa kohtuutonta.

onneksi jokainen voi itse valita sen tien mille lähtee.
okotkookotko533pv sitten
Anneli, voisitko selventää miten perheenjäsenten sosiaaliturva heikkenee yrittäjyydestä? kiinnostaisi, koska nyt olen jo tälle tielle lähtenyt :-)
Fixx533pv sitten
"free:n eläkkeet maksaa aina työnantaja."

Käytännössä kyllä satunnaissa pikkuhommissa mitään eläkkeitä makseta. Tilanne voi olla lainvastainen mutta sitä ei kukaan vahdi.
annelianneli533pv sitten
^^ Nyt kun tarkastelin asiaa, niin huomasin ilokseni, että laki on muuttunut 1.10.2007. Sitä ennen oli voimassa laki, josta vuoden 2006 lakiesityksessä todettiin mm: "yrityksessä työllistyneen perheenjäsenen irtisanominen tai hänet työllistäneen yritystoiminnan osan lopettaminen ei työttömyysturvajärjestelmässä riitä osoittamaan perheenjäsentä työttömäksi. Säännös on käytännössä muodostunut kohtuuttomaksi silloin, kun perheenjäsen on toiminut yrityksessä tosiasiassa työntekijän asemassa."

Eli jos oli sattunut osallistumaan joskus vuosiakin aiemmin yrityksen toimintaan, silloin oli katsottu, että yritys voisi jälleen toimia työllistäjänä, vaikkei näin oikeasti ollut. Esim. eräs kaverini oli tehnyt töitä vanhempiensa ja myös miehensä yrityksissä, joten kaveri edes hakenut tukia, koska se olisi ollut turhaa. Sitä tässä muistelin, mutta onneksi se on nyt toisin. Yksittäistä toiminimellä puurtajaa tämä ei ole välttämättä koskenut? En tiedä.
Vaikea sanoa korjaantuiko tuo asia kokonaan, tai onko laissa vielä jäljellä joitain muita ongelmakohtia perheenjäseniin liittyen.

http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_HE_130_2006_fi.html
Ilmarinen533pv sitten
Ihan vain kommenttina että tästä ketjusta on muodostumassa varsin mukava tietopaketti. Kiitoksia kaikille jotka ovat vaivautuneet avaamaan tätä työn tekemisen muotoa. Ehkäpä joskus siirryn tuolle polulle :)
CAGCAG533pv sitten
Mitä olet mieltä kannattaako grafiaan liittyä jos on vaikkapa kuvataiteilija eikä ns. graafikko ?

Mun mielestä Grafiaan ei kannata liittyä, vaikka ois mikä titteli.
mekaanikko532pv sitten
Grafia ei taida ottaa kuvataiteilijoita jäsenikseen. Tutkintohan ei tässä ole olennaista vaan ne työnäytteet joiden perusteella jäsenyyttä arvioidaan, eli toki esim. kuvataiteilija (amk) -tutkinnon suorittanut joka tekee graafikon hommia voi Grafian jäseneksi päästä. Grafia ei ole ammattiliitto sanan varsinaisessa merkityksessä, joten jos kuuluu jo johonkin muuhun vastaavaan yhdistykseen, ei sen jäsenyydestä liene iloa.
valokuiluvalokuilu531pv sitten
^^ Jaa-a. Tätini, taidegraafikko, on kyllä Grafian jäsen. Tosin en tiedä koska on liittynyt: voipi olla että net ovat joskus aiemmin olleet vähän avoimempia.

Mutta tosiaan: jos ei ole t:mi tai muu yrittäjä, niin sitten kannattaa ehdottomasti kuulua johonkin liittoon. Muiden lähisukulaisten meininkejä seurattua on tullut todettua että tuollaiset ammattiyhdistykset joihin myös työnantajat kuuluvat ovat duunarille yhtä tyhjän kanssa.

Intressit eivät vaan ole yhteneväiset, eikä sille voi mitään vaikka se kimppakivameininki olis muuten hauskaa.
Tina528pv sitten
YEL-vakuutuksista kannattaa muistaa, että jos yrittäjä tai työkorvausta saava (free-)verokorttilainen ei ole vakuuttanut itseää, ei myöskään eläkettä kerry. YEL-vakuutuksissa säästänen saattaa olla monen mielestä mukavaa silloin kun ikää ei ole paljon ja töitä ei vielä ole hirveästi. Tämä säästäminen saattaa kuitenkin osoittautua kalliiksi sitten kun eläkeikä alkaa lähestyä. Samantyyppinen ongelma saattaa piillä myös pätkätöitä tekevillä verokortillaisilla. Eläkettähän ns. kertyy vain niiltä päiviltä kuussa jotka ansaitset palkaa. Eli jos tulot on pienet, myös eläke jää jää pieneksi.
CAGCAG528pv sitten
CAG:

Onhan tuossa liittymisessä ase puoli, että on ainakin joku joka ajaa yksittäisen taiteilijan etua. Lisäksi tietää mitä pitää laskuttaa vähintään.

No, ehkä. Henk.koht mä en oo saanu Grafiasta muuta kuin pari lehteä, joissa vanhentuneita uutisia ja tapahtumia (mikä vitun internet vuonna 2009?!?!), pari mainospostitusta ja maksulappusen.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta