Foorumi / Uusimmat keskustelut / Freelanceriksi ryhtymisestä ja hinnoittelusta

okotkookotko442pv sitten
Kategoria: taide ja muotoilu

Freelanceriksi ryhtymisestä ja hinnoittelusta

Oli nyt pakko vähän tätimäisesti ryhtyä neuvomaan, kun täällä on viime kuukausina putkahdellut aika paljon yrittäjyyteen ja freelanceriuteen liittyviä kysymyksiä. Tiedolle on ilmeisesti tarvetta, ja kutsun kaikki friikku-konkarit mukaan keskustelemaan!

Jos nyt joudut tai pääset freelancerin mielenkiintoiselle ja vaihtelevalle uralle, älä heti ryntää sopimaan ainakaan minkään toiveasiakkaasi kanssa sitä 20 euroa toiminimellä / tunti sopimusta, vaan istu alas ja mieti hetki mitä kaikkea joudut sitten freelancerina itse kustantamaan ja mihin saamasi palkkion pitäisi riittää:

1. Freelanceriuden muoto: teetkö verokortilla vai yrittäjänä?
- yrittäjä voi olla oy, toiminimi tai muu muoto, mutta pääasia on että yrittäjä maksaa itse ennakkoveronsa, sosiaaliturvamaksunsa eli eläkemaksut ja on usein arvonlisäverovelvollinen. Monet asiakkaat eivät halua ostaa palveluja verokortilla koska se tuo heille lisäkuluja ja budjettia on vaikeampi arvioida.

2. Paljonko pystyt tekemään rahanarvoista työtä viikossa?
- et varmastikaan sitä n. 40 tuntia viikossa mitä teit työpaikassa ollessasi, tai voit pussata hyvästit vapaa-ajallesi! Jostain olen lukenut nyrkkisääntönä, että kun vähennetään lomat, firman pyörittämiseen menevät "ilmaiset" työtunnit ja mahdolliset hiljaiset kaudet, laskutettavia tunteja saa kokoon viikossa maksimissaan kolmen päivän eli n. 20 tunnin edestä. Jos haluat saada palkkaa ennen veroja vaikkapa 2500 euroa kuussa, sinun pitäisi pyytää n. 30 euroa tunti... olettaen että et joudu maksamaan verojen lisäksi mitään muuta! mistä seuraavassa:

3. Mitä kaikkea joudut maksamaan itse? Jos sinulla on yritys:
- Yrittäjäeläkemaksut. Lain mukaan pakollista, tosin summan voi määrätä itse. Mutta jos maksat vähemmän ja sairastut, putoat pienemmille tuloille. Itse maksan n. 300 euroa kuussa YEL:iä, ja se ei ole edes paljon.
- tilitoimistomaksut. Maksut voivat tuntua kalliilta, mutta jos lähden tekemään itse omaa kirjanpitoani, se vie kuussa useamman tunnin, ja sillä ajalla voisin tehdä työtä josta saa rahaa. Lisäksi tilitoimistot tietävät verotuksesta ja laeista enemmän kuin minä, joten kannattaa harkita.
- vakuutukset. Mm. Oikeusturva- ja vastuuvakuutukset, koti- tai muu omaisuuvakuutus, tapaturmavakuutukset, matkavakuutukset... Monet konsultteja välittävät firmat edellyttävät että vastuuvakuutus on otettu jotta he voivat välittää työtäsi asiakkaille.
- yksityislääkärikulut. Kun deadline painaa päälle, ei yrittäjällä ole varaa istua koko yötä terveyskeskuksen päivystyksessä. Vaihtoehtoja on monia, maksaa aina itse, ottaa sairauskuluvakuutuksen tai tehdä ns. työterveyssopimuksen jonkin lääkäriaseman kanssa, jolloin kela korvaa isomman osan lääkärissäkäynneistä.
- Koneet, softat, kännykkälaskut.. Kannattaa myös ostaa varakone, jos mylly hajoaa kesken projektin!
- työhuoneen vuokra, sähkö, netti
- matkat asiakkaan luokse
- edustuskulut, palkkiot jos ostaa palveluita muilta tekijöiltä
- koulutus. Yrittäjälle on tärkeää osata hommansa, sitä ei voi opetella töissä (kuten ei varmaan nykyään enää työpaikoillakaan voi). Niinpä kannattaa varata itsensä kouluttamiseen muutama satanen aina puolen vuoden tai vuoden välein, se kannattaa.

Olikohan tuossa jo suurin osa...
Uusyrityskeskukset neuvovat ilmaiseksi ja heiltä saa täytettäväksi sellaisen kannattavuuslaskelmalomakkeen, joka oikeasti kannattaa käydä läpi:
http://www.te-keskus.fi/Public/?area=7580
http://www.hel2.fi/taske/hup/

Ei muuta kuin onnea yrittäjyyteen ja tervetuloa joukkoon!!!
nuotionuotio442pv sitten
Kiitos tietopaketista!
emmiapinaemmiapina442pv sitten
Mä olen joillekkin asiakkaille laittanut linkin tänne http://www.freet.fi/sopimukset/graf06/ , jos niistä on tuntunut että hinta on korkea. Sivut ovat muutenkin käyttökelpoiset.
anka442pv sitten
Lisäänpäs tähän vielä yhden: Työttömyyskassa (Syt)

Onko mielipiteitä, kannattaako liittyä? Yrittäjän pääsy statukseen "työtön" kun on hieman hankalaa.

Jäsenenä pitää olla 24 kk, jotta saisi sitä ansiosidonnaista. Eli aloittavan yrittäjän kannattaa miettiä heti alkuvaiheessa että liittyykö vaiko ei.
a_alankoa_alanko442pv sitten
Tämä on tiivistettynä tässä tosi hyvin!

Uudelle freelancerille:
Jos mietit palkkioita, niin muutama harhaluulo kannattaa heti karistaa mielestä:

Ei ole olemassa mitään palkkiotaulukkoa, josta hinnat tulevat. Jos tällainen olisi, niin se olisi luultavasti laiton. On olemassa suosituksia ja ohjeita, mutta ei sääntöjä.
- Jos olit ennen töissä esim. mainostoimistossa, niin silloin työnantajasi maksoi sinulle palkkaa XX €/h ja teit työtä sopimuksen mukaisesti esim. 37,5 tuntia viikossa (plus kaikki ne ylityöt). Työnantajasi sitten laskutti asiakkailtaan sinun tekemästäsi työstä XXX €/h. Tästä tuntiveloituksesta hän sitten maksoi palkkasi kuluineen, koneesi, kahvisi, työtilat, yms kulut ja hänelle jäi vielä toivottavasti vähän voittoa. Freelancer on periaatteessa 2-in-1, eli samalla työnantaja ja palkansaaja.

Jos teet yhdessä tunnissa työn, jonka oppimiseen sinulta on mennyt useita vuosia, on tuon tunnin veloitus oltava suhteessa osaamiseesi.

Jos teet tunnin työn, jonka tekemiseen vaaditaan todella kalliit työvälineet, on tuon tunnin veloituksen oltava suhteessa kaluston kuluihin.

Jos asiakas budjetoi uudelle logolle X000 € ja sovitte, että suunnittelet hänelle kaksi vaihtoehtoista esitystä, joista sitten valitaan/muokataan lopullinen versio, on aivan samaa käytätkö tähän työhön 5 tuntia tai 50 tuntia ja mikä on tuntiveloituksesi, jos työmäärä pysyy sopimuksen puitteissa. Sinun ammattitaitosi on kertoa hänelle jo etukäteen, että voidaanko työ suorittaa arvioidulla budjetilla ja jos teet työn, pidät huolen, että se pysyy myös sinulle kustannustehokkaana.

Aina tulee matkalla virheitä, viivästyksiä, väärinymmärryksiä ja vaikeita paikkoja. Mitä paremmin sovitte työstä ja palkkiosta etukäteen, sitä helpompi on kirjoittaa lopuksi laskua.

Hankalin asiakas on innoissaan työtä tilaava ja laskun yhteydessä valittava. On myös ammattitaitoa tekijältä nostaa palkkiokeskustelu esiin innostuneessa suunnitteluvaiheessa. Ei rahasta puhuminen saa olla noloa, jos tehdään liiketoimintaa.
okotkookotko442pv sitten
a_alanko, asiaa!

laskutuksesta muuten: kuinka moni pystyy tai yleensä laskuttaa vaikkapa nyt tuossa logosuunnittelutapauksen kaltaisessa projektissa niin, että puolet hinnasta laskutetaan jo etukäteen tai kesken projektia, esim. kun logoluonnokset on toimitettu, ja loput vasta sitten projektin päätyttyä?

Mulla on ollut pari casea että asiakas itse on ehdottanut moista järjestelyä, itse olen yleensä perinyt rahat vasta projektin loputtua (tai sopinut kerran kuussa laskutuksesta kun projektini on yleensä vähän pidempikestoisia).
ehumaticehumatic442pv sitten
Itse laskutan joskus isommat caset osissa vaiheittan. Mielestäni se on perusteltua mikäli kyseessä on pitkään kestävä projekti, tai sellainen joka vie muuten vaan paljon aikaa. Freelancerinahan on asemassa jossa "sijoittaa" useamman työtunnin projektiin, ja on ihan fiksua ottaa näistä vaiheittain korvaus.
JonJon442pv sitten
FreelanceSwitchillä on hintalaskuri. "We have developed this hourly rate calculator to give you a guide based on your costs, number of billable hours and desired profit. It is a simple tool for you to play with."
http://freelanceswitch.com/rates/

Tämä keskustelu on hyvä tietopaketti. Freelanceri.infon resurssisivu linkittää nyt mm. tähän viestiketjuun. http://www.freelanceri.info
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta